Væltet skorsten på havnen

Oprettet dato: 22. oktober 2020

Kort før midnat væltede en stålskorsten ned fra Himmerlands Grovvarer A/S´ bygning på Kornpieren på Aarhus havn. Ingen mennesker er kommet til skade, men skorstenen, der er 102 meter høj og opført i 2005, er væltet ud i havnebassin 3. Aktuelt forestår tekniske undersøgelser af hændelsen, hvorfor skibstrafikken i det pågældende havnebassin i nogen grad kan være påvirket indtil skorstenen fjernes.

Østjyllands Politi og beredskab undersøger sagen og forestår det videre oprydningsarbejde – en del af området ved Kornpieren er afspærret. Aarhus Havn bistår med koordinering og ressourcer i det omfang, myndighederne efterspørger dem.

”Aarhus Havn ejer arealet, men ikke bygninger og installationer. Vi er i tæt dialog med Himmerlands Grovvarer og de øvrige virksomheder, der er berørt af hændelsen. Desuden er vi i gang med at opsætte bøjer i havnebassinet med henblik på at omdirigere skibe i området,” fortæller havnedirektør Thomas Haber Borch.

Yderigere oplysninger: CEO/havnedirektør Thomas Haber Borch, mobil 28140397