Aarhus Havn er åben

Oprettet dato: 14. marts 2020

Aarhus havn er åben og operativ – også for udenlandske skibe

Danmarks største erhvervshavn i Aarhus er en væsentlig del af landets samfundsbærende infrastruktur og den forsyningskæde, der både sikrer import og eksport af fødevarer, forbrugsvarer, medicin og andre livsfornødenheder. Derfor holder Aarhus Havn fuldt åben på trods af den særlige situation i Danmark lige nu, og udenlandske godsskibe kan fortsat anløbe selv om grænserne er lukket.

Kundechef Nicolai Krøyer slår fast, at Aarhus Havn naturligvis følger myndighedernes anvisninger og opfordringer. På den baggrund er en række af Aarhus Havns medarbejdere således sendt hjem fra i dag og de vil arbejde hjemmefra foreløbig i 14 dage. Men de operationer, der er godsrelaterede, fortsætter som normalt.

”Udenlandske skibe kan fortsat anløbe, idet godstransport ikke er omfattet af de lukkede grænser. Som erhvervshavn er vi en afgørende del af forsyningskæden, og det er nødvendigt, at vi holder havnen åben i størst muligt omfang. Det betyder, at vi tilstræber at opretholde normal drift, men der kan selvfølgelig opstå situationer, hvor vi er lidt længere tid om at respondere på et kundeønske end normalt,” fortæller Nicolai Krøyer.

Det er Aarhus Havns målsætning, at alle transportkøbere og øvrige kunder skal komme til at mærke mindst muligt til ændringer i virksomhedens servicering og betjening.

”Vi håber, at der vil være forståelse for, hvis der alligevel opstår en situation, hvor vi trods vores bestræbelser er lidt længere tid om at svare eller om at levere en given ydelse,” siger Nicolai Krøyer.

Grænselukningen betyder også, at en række krydstogtskibe ikke vil anløbe Aarhus, og Nicolai Krøyer vurderer, at det vil gøre sig gældende i en længere periode, idet flere af rederierne allerede har aflyst deres aktiviteter i op til to måneder.

Yderligere oplysninger: Kundechef Nicolai Krøyer, mobil 20603796