To kæmper besejler Aarhus Havn

Oprettet dato: 23. februar 2015

Verdens to største containerrederier besejler fra onsdag i denne uge Aarhus Havn med store oceangående skibe, der har direkte forbindelse til Asien.

Hidtil har det ene af de to rederier, Maersk Line, haft et ugentligt anløb i Aarhus på deres Europa-Asien-rute. Men et strategisk samarbejde mellem Maersk Line og MSC (Mediterranean Shipping Company S.A.) betyder, at begge rederier nu anløber Aarhus Havn. Onsdag den 25. februar kommer det schweiziske containerrederi, MSC, således til at betjene Aarhus for første gang nogensinde med en direkte forbindelse til Asien.

2M-alliancen, som samarbejdet er døbt, er baseret på en 10-årig samarbejdsaftale mellem Maersk Line og MSC. De to tidligere konkurrenter forventer at opnå stordriftsfordele i milliardstørrelsen og således kunne tiltrække mere gods i kraft af øget konkurrencedygtighed.

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen ser det som en stor fordel for Aarhus Havn, at 2M-alliancen fremover anløber Aarhus på deres ruter mellem Europa og Asien. Hvis de to rederiers forventninger om øgede godsmængder bliver indfriet, vil det også betyde en stigning i godsomsætningen hos Aarhus Havn.

”Men mere gods vil ikke være den eneste fordel. 2M-alliancen betyder også kortere transporttid mellem Aarhus og Asien, ligesom Maersk Line har indsat en feederforbindelse mellem Aarhus, Göteborg, Gdansk og Bremerhaven. Det er en styrkelse af Aarhus Havns i forvejen tætmaskede rutenet,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen.