Så stiger containeromsætningen igen!

Oprettet dato: 17. august 2015

Aarhus Havn realiserede i første halvår af 2015 en omsætning på 125 mio. kr. svarende til niveauet for 1. halvår 2014. Godsomsætningen, der er virksomhedens kerneforretning, blev påvirket positivt af en stigning i containeromsætningen, men også af et fald i omsætningen af olie på grund af OW Bunkers konkurs.

Aarhus Havns største enkeltstående forretningsområde, containeromsætningen, viste en positiv tendens med en vækst på 4,2 pct. i antallet af containerenheder (TEU).

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen peger på, at en stigning i containeromsætningen på Danmarks største containerhavn er et positivt udtryk for, at der er kommet vækst i forbruget – i hvert fald på de forbrugsgoder, der transporteres med skib.

Han er til gengæld ærgerlig over et samlet fald i godsomsætningen, som er påvirket af en reduktion i omsætningen af mineralsk olie på 25 pct. Årsagen er, at en af havnens store kunder, OW Bunker, gik konkurs i november 2014.

”Jeg er sikker på, at mange andre virksomheder også kan aflæse den konkurs i deres tal. Jeg synes, vi er kommet ud med et tilfredsstillende resultat alligevel, og jeg glæder mig over, at vi på containerområdet kan se, at nogle af vores gode kunder realiserer rigtig flotte vækstrater, selv om alle jo taler om en beskeden vækst i samfundet,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Faldet i omsætningen af olie påvirkede den samlede godsomsætning, som således kom ud med et minus på 4,5 pct. Godsomsætningen udgjorde således 3,8 mio. tons i første halvår af 2015.

Aarhus Havns ledelse forventer, at omsætningen i hele 2015 rammer budgettet – dvs. ca. 247 mio. kr.