Nye erhvervsfolk i Aarhus Havns bestyrelse

Oprettet dato: 12. december 2014

Den stærkeste opstilling. Sådan betegner havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen Aarhus Havns bestyrelse, der bl.a. tæller to nye, fremtrædende erhvervsfolk.

De to nye medlemmer af bestyrelsen er Nicolai Gradman, der er koncerndirektør (supply chain & logistic) i Dansk Supermarked A/S, og Lars Fournais, der for nylig valgte at stoppe som adm. direktør i Saint-Gobain Distribution Denmark A/S for at hellige sig professionelt bestyrelsesarbejde. Han besidder en række bestyrelsesposter udover den i Aarhus Havn – bl.a. i Aarhus Elite A/S, hvor han er formand samt i Stibo Holding A/S, Danske Invest og OK a.m.b.a.

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen glæder sig til samarbejdet med de nye bestyrelsesmedlemmer.

"Den nuværende sammensætning af Aarhus Havns bestyrelse er nok det stærkeste hold, virksomheden har haft indtil dato. Bestyrelsens sammensætning afspejler, at Aarhus Havn er en vigtig arbejdsplads i byen og en væsentlig forudsætning for, at erhvervslivet i regionen har adgang til konkurrencedygtig søtransport ud i verden," siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Den samlede bestyrelse for Aarhus Havn består af: Borgmester Jacob Bundsgaard (formand), direktør Agneta Björkman (næstformand), byrådsmedlem Rabih Azad-Ahmad, byrådsmedlem Lars Boje Mathiesen, logistikdirektør Nicolai Gradman, adm. direktør Lars Fournais og medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem Curt Verner Jensen.

Aarhus Byråd godkendte i 2014 en ændring af bestyrelsesvedtægten for Aarhus Havn. Det betyder, at borgmesteren og de to medlemmer, der udpeges af Aarhus Byråd, fortsat sidder i en valgperiode, mens de øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for en fireårig periode, der ligger to år forskudt i forhold til den kommunale valgperiode. Dermed sikrer man kontinuitet i bestyrelsesarbejdet, idet mindst tre medlemmer af bestyrelsen altid vil have mindst to års erfaring.